Allunyament, retorn, memòria

[Us deixe un poema verdaderament bell, extret del recentment editat Batalles de Sardenya, d’Iban Llop. Concentra molt bé les idees motrius del poemari: l’allunyament o la separació, tant en l’espai com en el temps; la voluntat del retorn i del retrobament amb allò que vam deixar arrere, però també la temença que aquell món ja ha desaparegut, bé perquè s’ha transformat, bé perquè ha estat anihilat; la necessitat ineludible del record, únic àmbit de supèrvivència: el difícil i indefugible exercici de l’escriptura.]

EXCUSES

39º 25′ 04.95” N

Foto: Lusting Beauty

9º 34′ 58.38” E

És que sols vindria per caure a terra,

per morir-me ara, per sentir-te encara

tèbia abans que el record m’abandone.

És que li done voltes i més voltes

a aquesta clepsidra, per fer temps

mentre recompte pèrdues i penes.

És que passa que de sobte m’adone

que a poc a poc l’oblit a estés les ales,

que ja està bé d’anar sumant silencis.

És que només ara comence a entendre

els poetes, l’energia dels versos

que han clivellat tot el món que m’envolta.

És que passa que de sobte m’adone

que sóc foraster en la meua terra,

que em negue el retorn apilant excuses,

justificacions sense trellat.

És que aquest viatge em confirmarà

que hauré de sucumbir a la memòria.

[Iban Llop, Batalles de Sardenya, Bromera, 2011]

Deixa un comentari

